Projekty
Naše mateřská škola se účastní těchto projektů:
SE SOKOLEM DO ŽIVOTA
V projektu s názvem Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky, se zaměřuje na nejmladší generaci - na předškoláky. U této věkové kategorie je důležité, aby si děti osvojily základy svých schopností a mohly se v pozdějším životě dále rozvíjet a zdokonalovat. Rozvoj pohybové gramotnosti patří mezi tyto základní pilíře stejně tak jako rozvoj řeči, myšlení či poznání. V projektu Se Sokolem do života se děti učí vnímat pohyb jako přirozenost a součást jejich života a to díky kladné motivaci, při které je všemi aktivitami provází postavičky zvířátek.
Projekt je určený pro děti od 3 do 6 let, je pod záštitou MŠMT a Svazem měst a obcí (SMOČR). V jeho rámci děti plní nejrůznější pohybové aktivity, rozvíjí své poznání a čekají je i některé netradiční aktivity.
Všechny úkoly v projektu jsou rozděleny do pěti oblastí:
1) Přirozená cvičení
2) Obratnost
3) Dovednosti s míčem
4) Rozvíjení poznání
5) Netradiční činnosti
První tři z těchto pěti oblastí jsou věnovány pohybovým dovednostem, které mají za úkol rozvíjet u dětí základní pohyb jako takový. Díky těmto činnostem zjišťují, jak pracovat se svým tělem, jak koordinovat pohyby a zároveň zvyšují svoji tělesnou zdatnost.
Oblast, která se věnuje rozvíjení poznání, nabízí činnosti vhodné pro odpočinkové chvíle mezi cvičením či po něm.
Netradiční aktivity jsou vázány s ročními obdobími, děti tak poznávají, co se dá zažít v zimě nebo na podzim. Tyto činnosti jsou skupinovou záležitostí a zaberou více času, dávají proto příležitost uspořádat větší akci a zapojit do projektu i rodiče, sourozence nebo děti z jiné školky (jednoty) ve městě.
Každou z těchto oblastí reprezentuje zvířátko, podle kterého se děti mohou orientovat v jednotlivých úkolech. S kobylkou Emilkou trénují základní pohybová cvičení, s opičkou Haničkou obratnost a s ježečkem Marečkem cvičí s míčem. Veverka Věruška je učí novým věcem a rozvíjí jejich poznání a s beruškou Danuškou zkouší netradiční činnosti.
Projekt je rozdělený do tří kategorií podle obtížnosti, aby vyhovoval růstu a vývoji dětí v předškolním věku. Konkrétně to jsou tyto věkové skupiny - nejmladší kategorie 3-4 roky, prostřední kategorie ve věku 4-5 let a nejstarší děti ve věku 5-6 let.
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM
Kampaň Celé Česko čte dětem je adresována především rodičům. Řada rodičů má však problém najít volný čas nebo nemá motivaci dětem číst. Část z nich se mylně domnívá, že se dítě může naučit jazyk z televize nebo internetu. Je potřeba přesvědčovat rodiče o tom, že je důležité, aby si s dětmi co nejčastěji povídali, aby se zapojili do jejich výchovy a četli jim doma. Současně by však měla děti podporovat v jejich jazykovém a duševním vývoji škola - i ona by jim měla umožňovat každodenní kontakt s knihou - vlastní čtení i předčítání učitele.
Každodenní četba žákům pro radost a následné povídání o přečteném je nejlepší přípravou "půdy k tomu, aby mohla přijmout zrno a posléze vydat bohatou úrodu". Je to nejlepší způsob, jak učit děti lásce k jazyku, jak podporovat jejich zájmy, povzbuzovat je k učení, zlepšovat jejich soustředěnost. Důležité jsou také prokazatelné změny v chování dětí, kterým učitelé denně čtou: zklidnění, zlepšení konstruktivního myšlení a sociálních kompetencí, zájem o spolupráci, větší úcta k učiteli a přátelštější atmosféra ve třídě.
Jedním z projektů Celé Česko čte dětem je i Babička a dědeček do školky. Tento projekt jsme pojali po svém a do školky pravidelně zveme maminky a tatínky na tzv. Čtení do ouška.
Dále v rámci projektu spolupracujeme s 1. stupněm ZŠ. Zaměřujeme se na předčtenářskou gramotnost - obrázkové čtení, společenské hry, společné prohlížení knih. Navštěvujeme s dětmi z MŠ kamarády z první třídy.
LOGOPEDICKÉ CHVILKY V MŠ
V rámci logopedické prevence probíhají v MŠ pravidelně logopedické chvilky. Logopedické chvilky mají za úkol rozvíjet a procvičovat všechny potřebné dovednosti ke správné komunikaci a porozumění tj. rozvoj sluchové i zrakové percepce, nácvik správného dýchání, rozvoj jemné i hrubé motoriky, grafomotoriky, rozvoj rozumových schopností, slovní zásoby, udržení pozornosti a zvládnutí správné výslovnosti, správná artikulace.
PROJEKT BAREVNÉ DNY
Projekt zahrnuje téma barev za účelem bližšího poznání, získání nových vědomostí, dovedností, postojů, názorů a prožitků. Tento rok si klademe za cíl zaměřit pozornost dětí na proměny přírody, její ochranu a souznění s ní.
Neméně důležitým cílem je pak seznámení se se základními barvami a barevnými odstíny okolo nás, poznávat je a uvědomovat si je v přírodě.
Barvy jsou všude kolem nás, jsou součástí našeho života.
Rozsah a délka činností je 5 dní. Každému dni pak přísluší jedna barva:
Pondělí - ZELENÁ
Úterý - MODRÁ
Středa - ČERVENÁ
Čtvrtek - ŽLUTÁ
Pátek - BÍLÁ
V tomto projektu se zaměřujeme na poznávání a upevňování barev pomocí řízených, spontánních, neverbálních i verbálních a skupinových činností. Rozvíjíme představivost u dětí, jejich fantazii, verbální i neverbální dovednosti, pomocí výtvarných činností se snažíme prohlubovat estetický vztah ke světu a k životu.
RECY-VĚCI
Hlavní myšlenkou projektu je záměr podpořit enviromentální výchovu v MŠ. Cílem projektu je prohloubit znalosti dětí v oblasti recyklace a třídění odpadu, vnímání prostředí, kde žijeme. Pravidelně pořádáme ve spolupráci se ZŠ sběrové týdny. V rámci projektu je pořádán karneval, kde si děti, za pomoci rodičů, vyrobí masky z recyklovatelného materiálu.
TECHNOHRANÍ
Ve spolupráci se statutárním městem Most v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II. jsme od roku 2018 zapojeni do akce Technohraní - resp. Minitechtohraní, které je zaměřeno na polytechnické vzdělávání - zejména jsou to aktivity zaměřené na manuální zručnost, řemeslnou výrobu, přírodní vědy (fyzika, chemie, přírodověda...), techniku, IT, robotiku, ale třeba i logiku apod. Dále se pak zúčastníme polytechnických workshopů.
VÁNOČNÍ TĚŠENÍ
Projekt je určen pro žáky MŠ, 1. a 2. stupně. Cílem projektu je seznámit žáky s tradicemi Vánoc, lidovými zvyky, zdůraznit žákům soudržnost rodiny a důležitost mezilidských vztahů bez konfliktů, zapojit žáky do vánoční výzdoby školy a tříd, učit žáky vážit si hodnot díky vlastnímu zapojení do vytváření společného příjemného prostředí spojeného s prožíváním adventu.
Projekt vrcholí vánočními dílnami, vánočním jarmarkem a školní besídkou.
VÍTÁME VÁS, MÁMO, TÁTO
Během celého roku se snažíme o aktivní zapojení rodičů do činností a aktivit. Organizujeme akce, na kterých mohou rodiče, prarodiče, další rodinní příslušníci i kolegové ze ZŠ spolupracovat s dětmi a potkávat se s pracovníky mateřské školy. (Vánoční dílničky, Velikonoční hledání vajíček, besídky, zahradní slavnosti...) Každoročně pak pořádáme soutěž: Podzimníček - děti společně s rodiči vyrábějí skřítka Podzimníčka z přírodních materiálů, žáci a učitelé ZŠ pak hotové výtvory hodnotí a ocení. Další pravidelnou akcí je Dýňování, které jsme od roku 2020 obohatili i o jamování.
Během roku pak poskytujeme rodičům informace na webových stránkách https://ms-pampeliska.webnode.cz/, na fb stránkách, prostřednictvím emailové pošty a na nástěnkách školy. Rodičům nabízíme individuální schůzky.