Projekty

Naše mateřská škola se účastní těchto projektů:

SE SOKOLEM DO ŽIVOTA

V projektu s názvem Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky, se zaměřuje na nejmladší generaci - na předškoláky. U této věkové kategorie je důležité, aby si děti osvojily základy svých schopností a mohly se v pozdějším životě dále rozvíjet a zdokonalovat. Rozvoj pohybové gramotnosti patří mezi tyto základní pilíře stejně tak jako rozvoj řeči, myšlení či poznání. V projektu Se Sokolem do života se děti učí vnímat pohyb jako přirozenost a součást jejich života a to díky kladné motivaci, při které je všemi aktivitami provází postavičky zvířátek.

Projekt je určený pro děti od 3 do 6 let, je pod záštitou MŠMT a Svazem měst a obcí (SMOČR). V jeho rámci děti plní nejrůznější pohybové aktivity, rozvíjí své poznání a čekají je i některé netradiční aktivity.

Všechny úkoly v projektu jsou rozděleny do pěti oblastí:

1) Přirozená cvičení

2) Obratnost

3) Dovednosti s míčem

4) Rozvíjení poznání

5) Netradiční činnosti

První tři z těchto pěti oblastí jsou věnovány pohybovým dovednostem, které mají za úkol rozvíjet u dětí základní pohyb jako takový. Díky těmto činnostem zjišťují, jak pracovat se svým tělem, jak koordinovat pohyby a zároveň zvyšují svoji tělesnou zdatnost.

Oblast, která se věnuje rozvíjení poznání, nabízí činnosti vhodné pro odpočinkové chvíle mezi cvičením či po něm.

Netradiční aktivity jsou vázány s ročními obdobími, děti tak poznávají, co se dá zažít v zimě nebo na podzim. Tyto činnosti jsou skupinovou záležitostí a zaberou více času, dávají proto příležitost uspořádat větší akci a zapojit do projektu i rodiče, sourozence nebo děti z jiné školky (jednoty) ve městě.

Každou z těchto oblastí reprezentuje zvířátko, podle kterého se děti mohou orientovat v jednotlivých úkolech. S kobylkou Emilkou trénují základní pohybová cvičení, s opičkou Haničkou obratnost a s ježečkem Marečkem cvičí s míčem. Veverka Věruška je učí novým věcem a rozvíjí jejich poznání a s beruškou Danuškou zkouší netradiční činnosti.

Projekt je rozdělený do tří kategorií podle obtížnosti, aby vyhovoval růstu a vývoji dětí v předškolním věku. Konkrétně to jsou tyto věkové skupiny - nejmladší kategorie 3-4 roky, prostřední kategorie ve věku 4-5 let a nejstarší děti ve věku 5-6 let.

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM

Kampaň Celé Česko čte dětem je adresována především rodičům. Řada rodičů má však problém najít volný čas nebo nemá motivaci dětem číst. Část z nich se mylně domnívá, že se dítě může naučit jazyk z televize nebo internetu. Je potřeba přesvědčovat rodiče o tom, že je důležité, aby si s dětmi co nejčastěji povídali, aby se zapojili do jejich výchovy a četli jim doma. Současně by však měla děti podporovat v jejich jazykovém a duševním vývoji škola - i ona by jim měla umožňovat každodenní kontakt s knihou - vlastní čtení i předčítání učitele.

Každodenní četba žákům pro radost a následné povídání o přečteném je nejlepší přípravou "půdy k tomu, aby mohla přijmout zrno a posléze vydat bohatou úrodu". Je to nejlepší způsob, jak učit děti lásce k jazyku, jak podporovat jejich zájmy, povzbuzovat je k učení, zlepšovat jejich soustředěnost. Důležité jsou také prokazatelné změny v chování dětí, kterým učitelé denně čtou: zklidnění, zlepšení konstruktivního myšlení a sociálních kompetencí, zájem o spolupráci, větší úcta k učiteli a přátelštější atmosféra ve třídě.

Jedním z projektů Celé Česko čte dětem je i Babička a dědeček do školky. Tento projekt jsme pojali po svém a do školky pravidelně zveme maminky a tatínky na tzv. Čtení do ouška.

Dále v rámci projektu spolupracujeme s 1. stupněm ZŠ. Zaměřujeme se na předčtenářskou gramotnost - obrázkové čtení, společenské hry, společné prohlížení knih. Navštěvujeme s dětmi z MŠ kamarády z první třídy.

LOGOPEDICKÉ CHVILKY V MŠ

V rámci logopedické prevence probíhají v MŠ pravidelně logopedické chvilky. Logopedické chvilky mají za úkol rozvíjet a procvičovat všechny potřebné dovednosti ke správné komunikaci a porozumění tj. rozvoj sluchové i zrakové percepce, nácvik správného dýchání, rozvoj jemné i hrubé motoriky, grafomotoriky, rozvoj rozumových schopností, slovní zásoby, udržení pozornosti a zvládnutí správné výslovnosti, správná artikulace.

PROJEKT BAREVNÉ DNY

Projekt zahrnuje téma barev za účelem bližšího poznání, získání nových vědomostí, dovedností, postojů, názorů a prožitků. Tento rok si klademe za cíl zaměřit pozornost dětí na proměny přírody, její ochranu a souznění s ní.

Neméně důležitým cílem je pak seznámení se se základními barvami a barevnými odstíny okolo nás, poznávat je a uvědomovat si je v přírodě.

Barvy jsou všude kolem nás, jsou součástí našeho života.

Rozsah a délka činností je 5 dní. Každému dni pak přísluší jedna barva:

Pondělí - ZELENÁ

Úterý - MODRÁ

Středa - ČERVENÁ

Čtvrtek - ŽLUTÁ

Pátek - BÍLÁ

V tomto projektu se zaměřujeme na poznávání a upevňování barev pomocí řízených, spontánních, neverbálních i verbálních a skupinových činností. Rozvíjíme představivost u dětí, jejich fantazii, verbální i neverbální dovednosti, pomocí výtvarných činností se snažíme prohlubovat estetický vztah ke světu a k životu.

RECY-VĚCI

Hlavní myšlenkou projektu je záměr podpořit enviromentální výchovu v MŠ. Cílem projektu je prohloubit znalosti dětí v oblasti recyklace a třídění odpadu, vnímání prostředí, kde žijeme. Pravidelně pořádáme ve spolupráci se ZŠ sběrové týdny. V rámci projektu je pořádán karneval, kde si děti, za pomoci rodičů, vyrobí masky z recyklovatelného materiálu.

TECHNOHRANÍ

Ve spolupráci se statutárním městem Most v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II. jsme od roku 2018 zapojeni do akce Technohraní - resp. Minitechtohraní, které je zaměřeno na polytechnické vzdělávání - zejména jsou to aktivity zaměřené na manuální zručnost, řemeslnou výrobu, přírodní vědy (fyzika, chemie, přírodověda...), techniku, IT, robotiku, ale třeba i logiku apod. Dále se pak zúčastníme polytechnických workshopů.

VÁNOČNÍ TĚŠENÍ

Projekt je určen pro žáky MŠ, 1. a 2. stupně. Cílem projektu je seznámit žáky s tradicemi Vánoc, lidovými zvyky, zdůraznit žákům soudržnost rodiny a důležitost mezilidských vztahů bez konfliktů, zapojit žáky do vánoční výzdoby školy a tříd, učit žáky vážit si hodnot díky vlastnímu zapojení do vytváření společného příjemného prostředí spojeného s prožíváním adventu.

Projekt vrcholí vánočními dílnami, vánočním jarmarkem a školní besídkou.

VÍTÁME VÁS, MÁMO, TÁTO

Během celého roku se snažíme o aktivní zapojení rodičů do činností a aktivit. Organizujeme akce, na kterých mohou rodiče, prarodiče, další rodinní příslušníci i kolegové ze ZŠ spolupracovat s dětmi a potkávat se s pracovníky mateřské školy. (Vánoční dílničky, Velikonoční hledání vajíček, besídky, zahradní slavnosti...) Každoročně pak pořádáme soutěž: Podzimníček - děti společně s rodiči vyrábějí skřítka Podzimníčka z přírodních materiálů, žáci a učitelé ZŠ pak hotové výtvory hodnotí a ocení. Další pravidelnou akcí je Dýňování, které jsme od roku 2020 obohatili i o jamování.

Během roku pak poskytujeme rodičům informace na webových stránkách https://ms-pampeliska.webnode.cz/, na fb stránkách, prostřednictvím emailové pošty a na nástěnkách školy. Rodičům nabízíme individuální schůzky.

Základní škola a Mateřská škola Pampeliška
č. p. 191
435 22 Braňany
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky